Odlika poduzetnika jest prilagoditi se situaciji u kojoj se zemlja nalazi.

Matija Kopić

Vlasnik tvrtke Farmeron, osnovane prije pet godina, poznat je po softveru koji poljoprivrednicima omogućava praćenje podataka o njihovoj stoci. Kaže da se nitko ne bi trebao osjećati hrabrim i sposobnim ako je odlučio otići izvan zemlje, jer svatko ima svoje razloge. Nahraniti svijet, brže, bolje, efikasnije i kvalitetnije. To je naš cilj u Farmeronu. Stvoriti operativni sustav koji će iz proizvodne jednadžbe izbaciti ljudsku pogrešku. Novac je samo nusprodukt onoga što radimo. Farmeron je već u svjetskim razmjerima, ugledna tvrtka. Procjenjuje se da vrijedi više desetaka milijuna dolara, a klijenti su im velike farme od kojih neke broje i do sto tisuća grla muznih krava. Upravo ulaze na kinesko tržište, s dosta uspjeha, a već dulje su na radaru Forbesa i CNN-a. Nedugo nakon velikog uspjeha tvtku Farmeron prodaje i osniva tvrtku Gidheon Brothers. Gideon Brothers je tvrtka koja se bavi razvojem softwarea, pokrenuta od strane prijatelja i kolega koji su prepoznali kvalitetu i izvrsnost tima te su se odlučili za novu priču – imajući na umu izvrnost u svemu što rade. Sama tvrtka je relativno mlada, ali put nastanka je dugačak i temelji se na kontinuiranom višegodišnjem radu u izradi iznimnih enterprise i BigData rješenja. Tvrtka okuplja izvrsne ljude, s iznimnom željom i motivacijom, koji svojim znanjem osiguravaju izvrsnost u svakom djeliću proizvoda koje isporučuju. Kako i sami potičemo razvoj i edukaciju developera i želja nam je dodatno istaknuti Osijek na karti kao IT centar izvrsnosti, ne samo Hrvatske, nego i svijeta, stoga smo i postali članom udruge Osijek Software City te smo aktivni kroz radionice, predavanja i događaje.

Damir Podhorski

Vlasnik je internetske marketinške agencije Escape. Kaže da je nazivati slijepcima one koji su ostali u zemlji pljuska svim poduzetnicima koji su uspjeli preživjeti 10-15 godina, pljuska svim kreativnim mladim ljudima i svima koji su dovoljno hrabri da pokušaju uspjeti u Hrvatskoj. Iscrpljujuća recesija u Hrvatskoj uzima danak pa se sve više mladih, ali i obrazovanih građa odlučuje svoju sreću potražiti u inozemstvu. U jednom od brojnih medijskih obraćanja naših novih iseljenika, novopečeni stanovnik Dublina osim što se pohvalio svojim postignućima u Irskoj, sve one koji su se ostali boriti na hrvatskom ‘neplodnom’ tlu prozvao je slijepcima, intelektualno zarobljenima unutar granica RH. Svoju prodiku je zatim završio ‘velikim riječima’: Hrabri umiru jednom, kukavice svaki dan. Na takve riječi reagirao je uspješni mladi poduzetnik iz Osijeka Damir Podhorski kazavši da su takvi članci šamar svima nama koji radimo u Hrvatskoj i pokušavamo nešto napraviti. Priznaje da je iseljavanje mladih, uglavnom obrazovanih ljudi veliki hrvatski problem. Odljev mozgova je nešto što se ne bi smjelo događati. I ja kao poduzetnik kroz poreze financiram obrazovanje mladih ljudi u Hrvatskoj, koji u konačnici napuste zemlju. Naravno da ne krivim njih, krivim one koji nisu sposobni obrazovanim ljudima osigurati normalne uvjete za život. No puno veći problem je u tome što Hrvatska gubi kvalitetni kadar koji bi mogao pokrenuti gospodarstvo samo da mu se pruži prilika’, smatra Podhorski. Za sebe kaže da spada u žestoku ‘klasu optimist’, tako da ne misli da je u Hrvatskoj sve tako crno. Smatram da je odlika pravog poduzetnika snalažljivost, odnosno, sposobnost da se prilagodi trenutnoj situaciji. Najjednostavnije je kukati kako ne valja ovo, kako ne valja ono, kako su porezi visoki, kako je birokracija komplicirana, kako imamo nesposobnu vladu i slično. Nikad zapravo nisam očekivao da će mi posao sam pasti u krilo i da ću se preko noći obogatiti ili ako se odselim naći posao iz snova. Odabrao sam teži put i nadam se da će se taj put jednog dana debelo isplatiti. Mislim da bi se svatko trebao boriti za boju u svojoj svakodnevici, a ne čekati da mu to riješi država ili bar ona država u koju se odseli’, navodi Podhorski. Napominje, međutim, da je tijekom tih 13 poslovnih godina bilo puno uspona i padova. ‘Bilo je situacija u kojima smo bili pred zatvaranjem tvrtke, otpuštanjem ljudi, blokadama računa, ovrhama, nemogućnosti naplate. Prošli smo vjerojatno najgore moguće situacije kojima, siguran sam, većina ljudi nikada nije bila ni blizu. No najvažnije je da nikad nismo posustali. Nismo zatvorili tvrtku i otišli u Irsku za boljim životom. I dalje smo pokušavali, trudili se i ponovno došli u situaciju da tvrtka raste i zapošljava’, kaže Podhorski. Kao hrvatske biznis pozitivce, koji bi trebali biti pokretači bolje hrvatske budućnosti, navodi nekoliko imena: Tomislav Bilić (Inchoo), Matija Kopić(Farmeron), Mate Rimac (Rimac automobili), Hrvoje Bujas (Crno Jaje, GoHome), Ivan Brezak Brkan (Netokracija), Ilija Brajković (Akcija), Mario Frančešević (SeekAndHit), Daniel Ackermann (Degordian) i Ivo Lukač(Netgen). Smatra da su za bolju hrvatsku budućnost ključni svi mladi ljudi koji se trude, rade, pokušavaju nešto pokrenuti i promijeniti. ‘Iskreno, upoznao sam puno ljudi i surađivao s nekima za koje mislim da bi mogli pokrenuti vlastite poslove i od njih jako lijepo živjeti, ali su ti ljudi odabrali put emigracije ili su odabrali raditi za drugoga. Ja ne kažem da je baš svatko za poduzetnika, nije jednostavno voditi tvrtku, ali najgore je kada ne pokušaš, jer ako ne pokušaš, nikada nećeš znati bi li mogao uspjeti’, zaključuje Podhorski.

Martina Petrović
Rizici poslovanja u Hrvatskoj su veliki, a ni politika ni bilo kakve druge mjere ne idu u tom smjeru da navedu mladog čovjeka da ostane na selu. Strah me je, ali je moj izbor da ipak ostanem u Hrvatskoj – kaže nam najbolja mlada hrvatska poljoprivrednica u 2014.  Martina Petrović. Mlada ekonomistica i vlasnica OPG-a iz Vukojevaca nedaleko od Našica dobila je priznanje za poljoprivrednicu godine. Žiriju se svidjela njezina poduzetnička ideja o ekološki održivom i društveno prihvatljivom uzgoju crnih svinja, tzv. fajferica, od ekoproizvodnje do prerade u suhomesnate proizvode. Moja se obitelj bavi poljoprivredom i uzgojem crnih svinja otkako sam bila mala. Oko tog posla smo svi angažirani, posebno otkako je tata umro pa je sve ostalo na mami, koja pored imanja još i radi u Šumariji. Dva brata, seka, baka i ja morali smo zapeti da sve to održimo, a pored toga smo se još i školovali – kaže Martina Petrović, koja je diplomirala na ekonomiji. Naravno da bih voljela raditi u struci, ali nakon nekoliko desetaka poslanih molbi i uzaludnog čekanja shvatila sam da je bolje raditi na OPG-u nego moliti da te netko zaposli za 1600 kuna. Ovdje se naradim, ali i zaradim – kaže Martina, koja je članica udruge Fajferica, koja okuplja 40-ak proizvođača crnih svinja. Radimo udruženo jer samo tako možemo ostvariti plasman na tržištu i imati neku sigurnost – rekla je Martina, koja nije jedina obrazovana mlada osoba u selu koja se bavi stočarstvom. Svi imaju isti problem, a to je neiskorištenost državnog zemljišta u okruženju. Nemamo kamo voditi stoku na ispašu, a država već godinama ne želi dati napuštena zemljišta u najam. Imamo jake gospodarske programe i dobre ideje, ali nemamo zemlje. Čini se zapravo da država čini sve kako bi ugasila stočarstvo – ogorčena je Martina.  Odlazak u Bruxelles na natjecanje za najpoljoprivrednika EU bit će joj izazov, a nada se i nekim poslovnim kontaktima.

 

Mate Rimac
2009. godine Mate Rimac je osnovao tvrtku Rimac Automobili s naumom razvoja i proizvodnje najnaprednijih električnih sportskih automobila na svijetu. 2011. godine je Concept_One predstavljen na najvećem sajmu automobila te godine – IAA u Frankfurtu. Početkom 2013. godine je prvi primjerak automobila isporučen što ga čini prvim automobilom koji je Hrvatska kao država proizvela i izvezla. Tvrtka se vremenom razvila u inženjersku i proizvodnu tvrtku koja uz vlastite automobile, razvija i proizvodi razne automobile i prototipe za druge (prvenstveno automobilske) tvrtke.  Priznanje za uspjeh tvrtke i rada Mate Rimca pristižu sa svih dijelova svijeta, pa ga tako primjerice američki Bloomberg uvrštava u osobe 2012. godine. 2013. godine Mate Rimac osniva novu tvrtku – Greyp Bikes, sa namjenom proizvodnje visokotehnoloških dvokotača. S obzirom na međunarodni uspjeh, imao je i puno primamljivih ponuda za preseljenje proizvodnje izvan Hrvatske, koje bi za sobom donijele i bolje poticaje.No, kaže, ostaje pri stajalištu da ostaje u zemlji te i dalje aktivno raste i širi poslovanje. 

Matija Žulj
U svijetu je više od 832 milijuna gladnih, a u isto vrijeme iz različitih razloga propadne 50% hrane. Vizija Matije Žulja stoga je promijeniti način na koji se proizvodi hrana i s pomoću inteligentnog tehnološkog rješenja pristupačnog svima napraviti pozitivan utjecaj na više od milijardu ljudi.”Agrivi” je prije tri godine bio samo ideja, projekt iz strasti. Osnivač Matija Žulj i njegov kolega osnovali su ga iz malenog ureda od samo 11m kvadratnih. Danas imaju više od 35 tisuća klijenata u 150 zemalja svijeta, među osam su najjačih igrača u niši poljoprivrednih aplikacija (ostalih sedam dolazi iz SAD-a), skupili su 11,5 milijuna kuna investicija i upravo zaposlili deset novih mladih ljudi u Kutini, gdje im je i sjedište. Sljedeći mjesec zaposlit će još deset, a programere traže i za razvojni ured u Zagrebu.

Odlika poduzetnika jest prilagoditi se situaciji u kojoj se zemlja nalazi.

Poruka mladih poslovnih ljudi koji su odlučili ovdje graditi poslovno carstvo je: “Možda je teže, ali sposobni mogu uspjeti i u Hrvatskoj”.

Sažeci – TPortal, Globus, Večernji, Jutarnji, 24 sata..